Animatievideo’s worden steeds populairder om een verhaal mee over te brengen. Ze zijn grappig, scherp en weten de boodschap goed te verpakken. Naar schatting bestaat social media over een aantal jaar voor 80% uit video en daarom is het slim om als organisatie daar alvast op in te spelen. En daarnaast: wanneer zag je iemand voor het laatst een boek lezen? Juist. De mens heeft tegenwoordig de aandachtsspanne van een goudvis, voor je het weet zijn ze afgehaakt en scrollen ze door. Met een animatievideo houd je kijkers voor een korte tijd vast, maar geeft ze wel de boodschap die ze raakt.
Maar niet alle video’s zijn hetzelfde. Laat me het anders zeggen, een video is eigenlijk zoals de outfit die je draagt. Je kunt naar een verkleedfeest niet dezelfde outfit dragen als naar een sollicitatiegesprek of het huwelijk van je broer, toch? Hetzelfde geldt ook voor geanimeerde video’s, die in allerlei stijlen beschikbaar zijn. Elke video is op maat gemaakt voor een verschillend publiek. Laten we eens enkele van de meest populaire opties bekijken.
2D Cartoon Animatievideo
Een animatievideo in cartoon-stijl maakt het mogelijk om het verhaal van jouw bedrijf, dienst of product overtuigend over te brengen naar de (potentiële) klant of bijvoorbeeld medewerkers. Deze stijl wordt vaak met herkenbare personages geanimeerd. Daardoor is deze stijl krachtig bij het opbouwen van vertrouwen en het personaliseren van jouw merk. Deze animatiestijl spreekt letterlijk tot de verbeelding waardoor er ingespeeld kan worden op het gevoel van de kijker. De 2D Animatievideo is verreweg de populairste animatiestijl. Bij een animatie is de 2D Cartoonstijl vaak ook het eerste waar je aan denkt, want wie is er nu niet groot geworden met tekenfilms?
Whiteboard Animatievideo
Ook de Whiteboard Animatievideo is de laatste jaren razend populair, met name omdat het de boodschap duidelijk overbrengt. In deze stijl krijg je – je verwacht het niet – een whiteboard te zien. Op dat whiteboard schrijft een virtuele hand teksten of cartoons. Je kijkt als het ware naar een strip die live getekent wordt. Door deze stijl krijgt de kijker een gevoel van transparantie en het idee dat hij of zij echt bij het creatieve proces betrokken wordt. Deze stijl is ideaal voor het eenvoudig uitleggen van complexe informatie en het is ideaal als je technische en complexe producten of diensten op de markt brengt, bijvoorbeeld IT-oplossingen of computersoftware.
Motion Graphic Animatievideo
Motion graphic video’s bieden een elegante en aantrekkelijke stijl voor bedrijven met een formelere bedrijfscultuur zoals bijvoorbeeld in de financiële sector. Je kunt zelfs een 3D-animatie toevoegen om de video indrukwekkend te maken. Deze stijl is uiterst geschikt voor het presenteren van cijfers en feiten.
Screencast Animatievideo
Een screencast-video is een video die laat zien hoe jouw online product of dienst werkt. Dit soort video’s informeren meer dan dat ze de naamsbekendheid vergroten dus is dit een goede optie voor het overtuigen van potentiële klanten die graag iets proberen voordat ze een aankoop doen.
Typografie Animatievideo
Heb je een verhaal te vertellen en vind je het lastig om er beelden bij te bedenken? Of leent het verhaal zich absoluut niet voor beeld en komt de boodschap duidelijker over zonder beeld? Dat kan ook! In dat geval kun je gaan voor een Typografie Animatievideo. Daarin zit enkel tekst. Bij de Typografie Animatievideo is het dus heel erg belangrijk dat je verhaal goed is. Je moet de kijker meteen vanaf het begin af aan prikkelen en dat kan best lastig zijn. Daarnaast leent deze manier zich ook niet voor complexe en lange verhalen, want als je video te lang is haken mensen meteen in het begin af. Dat geldt natuurlijk voor alle stijlen, maar bij deze is het net een extra aandachtspuntje. Kies voor deze stijl wanneer je een korte boodschap over wilt brengen.