Vrijwel iedere professional doet aan personal branding. Dit is jouw merk. Denk maar eens aan je social media accounts zoals LinkedIn. Personal branding kan je helpen om te verbinden met je klanten, zichtbaarder te worden in je branche, je reputatie te verbeteren én een langdurige indruk achter te laten. In deze handleiding kom jij alles te weten over personal branding én hoe je zelf een herkenbaar en memorabel merk wordt.
Kort gezegd is personal branding wat jou (als merk) uniek maakt. Het laat je kwaliteiten zien, ambities, persoonlijkheid en ervaring. Personal branding is de perfecte manier om jezelf te onderscheiden in de hedendaagse, competitieve markt. Op die manier laat jij de wereld precies zien wie jij als professional bent. Net als bij een bedrijf! Hoe wij de perfecte branding voor jouw bedrijf ontwerpen, lees je hier.
Dit kan op meerdere manieren. Zo kun je bijvoorbeeld een persoonlijk verhaal vertellen. Of je laat iets zien over je persoonlijkheid. Hierdoor kun je verbinding creëren met mensen die zich kunnen vinden in jouw visie en manier van denken.
Echter is een merk (persoonlijk of niet) niet iets dat zomaar kan ontstaan. Net zoals bij een bedrijf is personal branding iets dat goed onderhouden moet worden om zo consistent over te komen. Voor het ontwikkelen van personal branding is dus tijd en inspanning nodig. Maar het is alle moeite zeker waard!
Personal branding heeft niet alleen voordelen voor jou, maar ook voor je klanten. Potentiële klanten beslissen behoorlijk snel of ze wel en niet met jou willen werken. Wanneer ze bijvoorbeeld alleen uitgaan van jouw LinkedIn pagina kan dit onpersoonlijk aanvoelen. Sterker nog, het kan zelfs zorgen voor meer vragen! Denk maar eens aan het volgende:
→ Kan ik deze persoon vertrouwen?
→ Hoe denkt deze persoon over de huidige problemen in de branche?
→ Kan ik geholpen worden bij het verbeteren/laten groeien van mijn bedrijf?
Het beantwoorden van deze vragen op bijvoorbeeld je LinkedIn pagina zorgt ervoor dat jij opvalt. Wanneer je open jouw kijk op de wereld deelt weten potentiële klanten een stuk beter of je bij ze past. Ook brengt personal branding andere voordelen met zich mee. Deze bespreken we hieronder.
Als je écht de tijd neemt om je personal brand vorm te geven zal je online aanwezigheid sterk en consistent overkomen. En precies daardoor kun jij je onderscheiden van de concurrentie die minder sterk overkomt. Wanneer iemand jouw profiel bekijkt of je naam opzoekt zien kijkers direct waarvoor je staat. Zo hebben zij het gevoel dat ze je op persoonlijk niveau kennen, waardoor ze sneller geneigd zijn met je samen te werken.
Met een sterk persoonlijk merk kom je heel ver. Hierdoor wordt de overstap naar ondernemer worden ook een stuk makkelijker. Een start-up wordt vaak geassocieerd met de eigenaar. Met een sterke personal branding kan jij jezelf onderscheiden van andere bedrijven in dezelfde branche, nog voor je begonnen bent.
Hoe jij je merk vertegenwoordigd is enorm belangrijk. Het maakt niet uit wat een potentiële klant wil kopen, ze weten dat ze een soortgelijk product ook ergens anders kunnen krijgen. Misschien hebben ze de verschillende opties zelfs al met elkaar vergeleken. Maar wat kunnen ze niet overal krijgen? Dezelfde verkoop beleving.
Consumenten voelen een stuk meer voor merken die content maken aan de hand van persoonlijke vertegenwoordiging in plaats van door een bedrijf. Door authentiek te blijven en jezelf juist persoonlijk neer te zetten is het voor potentiële klanten een stuk makkelijker om jou te kiezen boven de rest.
Ben je al enthousiast en wil je ook graag een sterke personal brand? Maar weet je nog niet helemaal hoe? Dan geven wij je vijf tips die ervoor zorgen dat jij een succesvol persoonlijk merk kan opzetten.
LinkedIn is natuurlijk dé plek om nieuwe zakelijke connecties te maken. Het is daarnaast ook een manier om een goede personal brand neer te zetten. Jouw doelgroep zoekt je immers op via LinkedIn voor ze beslissen om met je samen te werken. Zorg daarom dat de volgende punten zijn terug te vinden op je linkedIn:
Een goede, professionele foto doet wonderen voor je LinkedIn. Zorg dat deze jou echt in het zonnetje zet en ook uniek is. Stem dit ook af met je doelgroep. Richt jij je bijvoorbeeld op de zakelijke wereld? Ga dan ook voor een zakelijke foto. Je profielfoto is het eerste wat mensen van je zien en dus ook van je persoonlijke brand.
De headline is wat, naast jouw profielfoto, te zien is wanneer je bijvoorbeeld reageert onder een post. Met deze zin kan jij direct laten zien wie je bent en wat je doet. Zet hier niet alleen je bedrijfsnaam of functie neer, maar maak er een pakkende zin van.
Visuele content leest fijn. Het oog valt hier ook sneller op dan een grote lap tekst. Zorg dat wanneer je iets post je dus ook visuele content toevoegt. Dit kan bijvoorbeeld een quote zijn of een foto van jezelf. Hiermee val je extra op.
Een positioning statement is onmisbaar. Maar wat is het eigenlijk? Zo’n statement laat precies zien wat jij doet en hoe. Wanneer je een positioning statement schrijft is het wederom belangrijk dat je je doelgroep in je achterhoofd houdt. Laat zien wat jou anders maakt dan anderen in hetzelfde beroep of in dezelfde branche. Weet je niet zo goed wat je neer moet zetten?
Bekijk dan eens de positioning statements van anderen in dezelfde branche. Verder is het belangrijk dat je positioning statement maximaal een paar zinnen lang is. Vermijd veelgebruikte woorden zoals ‘gemotiveerd of ‘gedreven’. Kortom: wees origineel.
Een positioning statement kan een hoop opleveren . Maar als niemand deze leest kom je niet zo ver. Gelukkig is dit makkelijk op te lossen met een stukje SEO (Search Engine Optimalisation). Kies een paar belangrijke keywords/zoekwoorden die bij jou en je merk passen. Moeite met het vinden van de juiste zoekwoorden? Neem vrijblijvend contact op met ons en wij helpen je graag. Zo word jij beter gevonden door je doelgroep!
Wanneer jij klakkeloos statements of quotes overneemt van anderen ben je niet uniek. En dan kan je jezelf dus ook niet onderscheiden. Zorg ervoor dat je een eigen stem hebt met een unieke mening. Om beter inzicht te krijgen in je manier van denken kan je jezelf de volgende vragen stellen:
→ Hoe omschrijf ik mezelf in drie tot vijf woorden?
→ Is mijn toon formeel (u) of informeel (je)?
→ Wat kan ik beter dan de rest?
→ Welke waarde kan ik toevoegen voor mijn netwerk?
Dé beste manier om je netwerk en zichtbaarheid op LinkedIn te vergroten is door consistent te posten. Deel bijvoorbeeld je gedachten over de branche of informatie laatste trends. Geef tips aan andere ondernemers of vertel je eigen verhaal. Persoonlijke verhalen doen het ook erg goed op LinkedIn. Jezelf adverteren is iets uit het verleden. Laat je unieke stem zien!
En wanneer je dit doet, wees dan consistent. Post bijvoorbeeld twee keer per maand, en houd je daar aan. Of één keer per week. Zoek een schema dat voor jou werkt en blijf daar dan ook trouw aan. Dit kan je zichtbaarheid enorm vergroten.
We hebben je nu natuurlijk al behoorlijk wat verteld over personal branding. Het kan moeilijk zijn om de juiste balans te vinden tussen ‘’te weinig’’ en juist ‘’te veel’’. Om jou een goede start te geven delen wij daarom hieronder een personal branding strategie. Hiermee kan jij je als merk onderscheiden van de rest.
Wat wil jij graag bereiken? Denk hier even goed over na. Dit is enorm belangrijk bij het opzetten van je eigen personal brand. Misschien wil je je eigen bedrijf beginnen, of juist een succesvolle freelancer worden. Probeer drie tot vijf doelen op te schrijven die je graag wil bereiken. Hier kan je ook inspiratie uithalen wanneer je niet weet wat je moet posten.
Een thema is ook erg belangrijk. Denk maar eens aan Coca Cola. Dan denk je eigenlijk direct aan de kleur rood, toch? Zorg dat jij direct herkenbaar bent. Je kan dit op verschillende manieren aanpakken. Denk maar eens aan een logo, bepaalde kleuren, foto’s of een lettertype. Op al je platformen moet dit dan wel hetzelfde zijn. Consistentie is key!
Wees niet bang om menselijk te zijn. Dat is juist wat andere mensen willen zien. Laat zien dat jij net zo bent als zij. Vertel bijvoorbeeld wat écht typisch jou is. Een gekke eigenschap of een bepaalde vaardigheid. Laat zien wat je hebt geleerd en inspireer anderen hiermee. Persoonlijke verhalen worden enorm gewaardeerd op platformen als LinkedIn.
Tot slot is het heel belangrijk dat je niet vergeet dat je zelf ook ‘maar’ een mens bent. Praat niet over jezelf alsof je over een merk praat. Je wil waarschijnlijk professioneel overkomen. Logisch ook. Maar je bent ook professioneel wanneer je je menselijke kant laat zien. Inclusief fouten. Iedereen maakt fouten. Anderen vinden het alleen maar fijn als ze zich in jou kunnen herkennen. Laat bijvoorbeeld content zien van mensen die je inspireren. Hierdoor kan je ook beter verbinden met je doelgroep en potentiële klanten.
We hebben je in dit blog uitgebreid geïnformeerd over personal branding. Personal branding is tegenwoordig voor iedereen relevant. Het is echter geen exacte wetenschap. Ervaring en kennis zorgen voor kwaliteit. We helpen je hier uiteraard graag bij.
Er zijn vele mogelijkheden voor het inzetten van personal branding. Ben je naar aanleiding van dit blog ook enthousiast geworden? We helpen je graag op weg en denken graag mee hoe we met personal branding jouw doelen kunnen behalen. Neem hiervoor direct contact met ons op en vraag een gratis brainstormsessie aan!
Liever aan de slag met de branding van jouw bedrijf? Check dan de Ultieme Handleiding voor een succesvolle (Re)Branding!
Kantoor Amsterdam
Herengracht 372-4
1016CH Amsterdam
+31 (0)85 303 37 86
info@storytellingstudios.nl
Kantoor Leeuwarden
Tolhuswei 12
8927AH, Leeuwarden
+31 (0)85 303 37 86
info@storytellingstudios.nl
Heb je een vraag of wil je een animatie of film aanvragen? Stuur ons dan een e-mail of vul het contactformulier op de contactpagina in.
Volg je ons al op Facebook en Linkedin? Blijf op de hoogte via onze social kanalen, of neem direct contact met ons op.