Infographics zijn perfect voor het delen van belangrijke informatie. Een infographic wordt daarnaast aanzienlijk meer bekeken en gedeeld dan een blog of een e-mail. Een aantrekkelijke en overzichtelijke infographic onthoud je aanzienlijk beter dan een stuk tekst. Je kunt een infographic voor verschillende vormen van content gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan het uitleggen van een proces, het presenteren van een product of het overbrengen van informatie op een innovatieve manier. De inzet van een infographic helpt je hierbij.
→ Stap 1: Bepaal je doel
→ Stap 2: Definieer de doelgroep
→ Stap 3: Verzamel en bundel informatie
→ Stap 4: Brainstormen en het maken van een eerste schets
→ Stap 5: Ontwerp een framework
→ Stap 6: Bepaal je stijl
→ Stap 7: Gebruik ondersteunende grafieken en tabellen
→ Stap 8: Kies het juiste lettertype
→ Stap 9: Gebruik visuele content voor een beter design
→ 10. Blijf verbeteren!
Een infographic is een weergave van informatie met behulp van tekst en content. Infographics zijn de perfecte tool om informatie op een overzichtelijke en aantrekkelijke manier weer te geven. Ook complexe processen en producten of ingewikkelde structuren kunnen met een infographic begrijpelijk worden uitgebeeld. Maar een goede infographic maken is best een lastige klus. We leggen je graag uit hoe dit proces eruit ziet en hoe je een kwalitatieve infographic maakt.
Eén van de belangrijkste stappen bij het maken van een infographic is het bepalen van welk doel je wilt behalen. Daarbij bepaal je wat de functie van de infographic binnen dit doel is. Dit doel kan zijn om je doelgroep te voorzien van informatie. Of juist om interesse te wekken en vervolgens actie te ondernemen. Deze doelen kun je behalen met het gebruik maken van een infographic.
Het is belangrijk om dit doel als eerste vast te leggen. In de hierop volgende stappen denk je namelijk vaak terug aan het oorspronkelijke doel. Daarnaast kan een duidelijk doel helpen om het succes van een infographic meetbaar te maken.
De volgende stap is het vaststellen van de doelgroep. Denk goed na over voor wie de infographic is bestemd. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan leeftijd, interesses, opleidingsniveau of een specifieke bedrijfssector. Het definiëren van de doelgroep helpt je om de toon en het design van de infographic hierop af te stemmen.
Kies je voor een rustige- of juist een opvallende stijl? En welke kleurencombinatie past bij de doelgroep? Hiermee wordt het infographic design afgestemd op de doelgroep.
Het doel en de doelgroep waar de infographic op wordt gericht is inmiddels duidelijk. De volgende stap is het verzamelen en bundelen van de juiste informatie. Een goede infographic bevat een logische flow van de informatie die je wilt overbrengen aan de doelgroep. Selecteer daarom als eerste de juiste informatie.
Als voorbeeld nemen we een complex proces. Je kunt dit zien als het verhaal waar je de doelgroep in wilt meenemen. Om het proces begrijpelijk te maken, deel je het op in meerdere stappen. Per stap bundel je de juiste en relevante informatie. Samen vormen de losse stappen een logisch proces. Door het proces op te delen en in een duidelijke flow weer te geven, wordt het begrijpelijk voor iedereen.
Nu begint de creatieve fase. Hierbij brainstorm je over hoe de informatie het beste weergegeven kan worden. Dit is een stap waarbij uitproberen en fouten maken mag. Je doet dit door een eerste schets te maken. Hierbij denk je aan het doel dat je probeert te behalen en de informatie die je hierbij deelt. Dit is het moment om na te denken over de indeling van de infographic. Dit kan bijvoorbeeld een tijdlijn, een structuur, of een hiërarchie zijn. De informatie uit de vorige stap is input voor deze schets. De lengte van de infographic is dus afhankelijk van de hoeveelheid informatie. Het is een eerste schets dus nog niets is definitief.
De volgende stap is het ontwerpen van een framework. Een framework is het eerste ontwerp van het infographic design. In de vorige stap is een grove schets gemaakt. Nu is het tijd om deze schets om te zetten in een zwart/wit design. Hierbij wordt ook de tekst uit stap 3 in het design verwerkt. Let hierbij op de tekstgrootte en de algemene leesbaarheid van de infographic. Voldoende ruimte tussen elementen en de juiste hoeveelheid tekst maakt een infographic overzichtelijk en gemakkelijk leesbaar.
Nu de basis van het design staat, kunnen we doorgaan met de opmaak. Het bepalen van de stijl is een belangrijk onderdeel. Denk hierbij terug aan het oorspronkelijke doel en de doelgroep van de infographic. Er kan afhankelijk van het doel worden gekozen voor rustige- of juist opvallende kleuren. Een pastelgroene kleur straalt rust uit terwijl een felgroene kleur erg opvalt. Kleurgebruik kan bepaalde onderdelen van een infographic benadrukken. Je creëert hiermee contrast. De stijl en het kleurgebruik is doorslaggevend voor een sterk design!
Het is ook mogelijk om de huisstijl van een organisatie te verbinden met het design van de infographic. Als organisatie is het belangrijk om continuïteit te bieden in communicatie uitingen. De doelgroep associeert hierdoor de infographic direct met de organisatie. Het gebruiken van de eigen huisstijl binnen een infographic is voor veel organisaties dus van groot belang. Meer weten over hoe wij een huisstijl matchen met een infographic?
Het gebruik van grafieken en tabellen kan de weergave van informatie versterken. Voornamelijk bij het delen van getallen of statistieken is dit een geschikt middel. Denk hierbij weer terug aan het doel wat is gesteld aan de infographic. Wil je klanten overtuigen van de duurzaamheid van een product? Dan kan bijvoorbeeld een staafdiagram met de levensduur van het betreffende product vergeleken met minder duurzame alternatieven een goede aanvulling zijn. Visualisatie is een belangrijke factor in het begrijpen van informatie. Voor ieder doel zijn passende visualisaties. Wij helpen je hier uiteraard graag bij.
Een infographic heeft als doel om informatie over te brengen aan een specifieke doelgroep. De leesbaarheid van de infographic is daarom ontzettend belangrijk. Natuurlijk is het belangrijk dat het lettertype bij de stijl past. Het is echter ook belangrijk dat het lettertype leesbaar en overzichtelijk is. Drukke lettertypes of een lettertype met een uitzonderlijk design kunnen ervoor zorgen dat een infographic onrustig oogt.
We raden daarnaast aan om niet meer dan 3 lettertypen te gebruiken. Hierbij kun je denken aan een lettertype voor de titel, een lettertype voor de hoofdtekst, en een lettertype voor de illustraties. Zorg er wel voor dat deze lettertypen bij elkaar passen. Naast het lettertype is ook de juiste kleur belangrijk. Zorg voor voldoende contrast met de achtergrond zodat de tekst makkelijk leesbaar is. Pas wel op voor een te groot contrast! Dat zorgt namelijk voor een minder prettige leeservaring.
Naast grafieken en tabellen kan visuele content worden gebruikt in het design van de infographic. Met een inhoudelijk sterke infographic zul je zonder passend design het doel minder snel behalen. Zorg dus voor een professioneel design. Visuele content zorgt voor duidelijke communicatie met minder woorden. Een aantal vormen van visuele content die je kunt gebruiken bij een infographic zijn de volgende:
Illustraties vormen een mooie aanvulling binnen een infographic. In vele gevallen kunnen ze zelfs tekst vervangen. De juiste illustraties brengen een infographic tot leven en brengen de gewenste boodschap beter over.
Pictogrammen zijn kleine grafische tekeningen. Het kunnen aanvullingen zijn op onderwerpen binnen een infographic. Door pictogrammen op te maken in een subtiele stijl leiden ze niet af van het onderwerp. Het wordt voor de lezer juist duidelijker waar het deelonderwerp over gaat.
Een nieuwe ontwikkeling binnen infographics zijn animaties. Animaties brengen een infographic daadwerkelijk tot leven. Hierdoor bewegen onderdelen binnen een infographic namelijk. Het is zowel mogelijk om de infographic als geheel te laten bewegen of juist subtiele onderdelen te animeren. Een geanimeerde infographic valt op en maakt het delen van informatie interessanter. Dit type infographic wordt nog vaker bekeken en gedeeld.
Fotografie wordt minder vaak gebruikt binnen infographics maar kan zeker een realistisch element vormen. Een foto kan als een achtergrond dienen op een deel van de infographic. We raden echter wel aan om de foto’s in overeenstemming met de algehele stijl te gebruiken.
Kwalitatieve visuele content creëren is niet gemakkelijk. Gelukkig kunnen wij je hierbij helpen. Wij kunnen bijvoorbeeld ervoor zorgen dat visuele content volledig is afgestemd op een gewenste huisstijl.
Met het doorlopen van alle voorgaande stappen volg je alle elementen voor een kwalitatieve infographic. Een infographic is echter nooit echt helemaal afgerond. Door een ander kleurschema of net een andere lay-out te testen kun je de infographic finetunen. Probeer ook vanaf een afstand te kijken naar de infographic. Hierdoor zie je of de eerste indruk aantrekkelijk is voor de doelgroep. Durf vooral uit te proberen!
We hebben je meegenomen in belangrijke onderdelen van een infographic. Dit proces is de fundering van een goede infographic. Het gebruik van infographics maakt het delen van content of informatie begrijpelijk en leuk.
Er zijn vele mogelijkheden voor het inzetten van infographics. Word je hier net zo enthousiast van als wij? We helpen je graag om een infographic te ontwerpen om jouw doelen te behalen. Neem hiervoor direct contact met ons op en vraag een brainstormsessie aan.
Kantoor Amsterdam
Herengracht 372-4
1016CH Amsterdam
+31 (0)85 303 37 86
info@storytellingstudios.nl
Kantoor Leeuwarden
Tolhuswei 12
8927AH, Leeuwarden
+31 (0)85 303 37 86
info@storytellingstudios.nl
Heb je een vraag of wil je een animatie of film aanvragen? Stuur ons dan een e-mail of vul het contactformulier op de contactpagina in.
Volg je ons al op Facebook en Linkedin? Blijf op de hoogte via onze social kanalen, of neem direct contact met ons op.